torsdag 7 december 2017

Julkort som blev fulkort när # efter # inspirerade

Hur en bild kan växa fram av att tystnad råder
Aldrig har jag väl så intensivt dragits med av ord som öppet
fått flöda ut efter år av tystnad.
Skulle göra ett julkort som vanligt, men framför mig såg jag bara
någon med makt som kunde styra och ställa som denne ville
genom att dra i trådar i vilka de i beroendeställning snärjda satt fast.
De sexuella övergreppen som ska ha ägt rum fick mig att bildligt
koppla ihop marionettdockornas trådar (på engelska "strings")
med stringtrosor. Började tänka karaktärer när "tystnadtagning" spreds
och ihop med jultankarna så blev det ett Lucia-tåg i ett julspel/fulspel.
Tomten blev en blandning av jultomte, djävul och julbock,
med betoning på bock som förnedrar självaste Lucia inför alla andra.
Två "oskyldigt" busiga stjärngossar försöker okunnigt hantera trådarna
och utsätter då tärnan för en oerhörd kränkning.
Tre pepparkaksgubbar är liksom med i samma klubb, gillar lika
och håller varandra om axlarna. De greppar sina paket
och njuter spektaklet i objektifierings spår.
Alla andra nissar har munkavle i tystnadskulturens rike,
de ser och reagerar men agerar inte själva.
Grönt är skönt men det verkar inte den utsatta ängeln tycka
där hon körts ner över grantoppen utan att själv ha kunnat välja.
Utsatt och överkörd utbrister hon: -#metoo!
Självaste tomtemor har fått horn av all innehållen ilska och frustration
och kommer till undsättning. Det finns inga trådar i världen
som kan hålla henne tillbaka, hennes kraft och mod är enormt.
ME TOO loggan på instagram blev ett självklart GO JUL.
Framsidan till ett så hemskt kort kräver ju en neutralare och trevligare
motbild. Ett paket, det är ju perfekt. Både julen och många
av övergreppen handlar ju till stor del handlar om just "paket"
och vad som döljer sig däruti.
Men hur ska jag då få till ett hopp om ett godare nytt år på sista sidan?
Tomtemor agerar men hur? Jag leker med ord och tänker på att det finaste
man har ställer man på bordet, speciellt i juletid. En "ljus-stake"!
Hmm... Sätta ner foten, slå näven i bordet, lysa upp, sätta stopp....
Grönt ljus har länge fått råda och övergrepp fortgå. Ljuset fick alltså bli grönt
och alla kvinnors och andra medhållares fortgående och outsinliga ord-fors
släcker förhoppningsvis nu dess låga.
Tomtemor blåser ut ljuset!


Askan kan dock pyra och sprida sig så en dylik revolution måste hålla sig
inom vett och sans. Önskar oss alla ett godare nytt år fullt av lust, glädje
och ömsesidig respekt utan varken utnyttjande, hot, offentliga uthängningar
eller fler rena rama lynch-mobbar.


Tycker att det är oerhört viktigt det som nu sker och hoppas att fler både
ser och agerar. Det går inte att stillatigande acceptera dylika tilltag
genom ord som: -Välkommen till branschen!


I mitt galet kreativa flöde växte även en variant på en julsång fram
efter alla dessa upprop. Ibland fullständigt kokar jag över av idéer,
det känns som om huvudet är fullt av poppande popcorn.
Tomtarnas julnatt/Midnatt råder blev helt enkelt Bockarnas julnatt/Tystnad råder
och jag hade svårt att sluta skriva verser.


Här kommer notbladet med mina nio verser fast utan
min tungvrickande variant på refrängen.
Ha en trevlig Lucia!



Inga kommentarer:

Missa inte denna separatutställning i Haninge!

Sista chansen att besöka min tredje separatutställning och se samtliga 43 verk samspela i detta fina galleri i Österhaninge. Galleri...