tisdag 29 maj 2012

En 3D-nörd på KKHs Springexhibition 2012

Organiska former uppbyggda som naturens egna byggnadsverk är dessa mina
VÄXTverk som jag presenterar nu på torsdagens vernissage (31 maj).
Printad plast på plan 4, Kungliga Konsthögskolan, Skeppsholmen.
Vernissagedagen är det öppet mellan 15.00 och 20.00. Välkomna!
www.kkh.se

Mönster och upprepningar som går in i varandra  har alltid tilltalat mig
liksom matematiska verk som M.C Eschers. I arbetet har jag upptäckt att jag
ofta och gärna arrangerar verk i mönster och när jag en dag placerade skulpturer
på en spegelplatta kände jag att det här vill jag jobba vidare med. Möjligheten
till detta visade sig finnas just på KKH där jag nu varit projektelev sedan
i januari. Esther Ericsson som är min vägledare bland 3D-verktygen
hälsade mig nyligen välkommen in i nördvärlden.
I den bildvärld som 3D-arbetet skapar finner jag stor skönhet i de regelbundna
upprepningar av färgsprakande linjer och punkter som minner om fraktaler.
Dessa mönster är mycket dekorativa och jag kommer säkert arbeta vidare
med dem grafiskt.
Det har varit nyttigt för mig som vill arbeta med allt på en gång och helst
hela tiden att vara tvungen att begränsa mig och arbeta så här intensivt
kring egentligen bara en enda skulptur. Jag skulle inte tveka att göra samma sak
med andra av mina bronser som ursprungsverk om efterfrågan fanns, flera idéer
ligger redan på lut. Det är nog tur att jag inte haft Maya hemma också,
då hade jag nog aldrig släppt skärmen.
Kan inte låta bli att sända en tanke till min morfars storasyster,
textilkonstnärinnan Marianne Richter, önskar att jag hade kunnat dela
min upprymdhet med henne.

Inga kommentarer:

Missa inte denna separatutställning i Haninge!

Sista chansen att besöka min tredje separatutställning och se samtliga 43 verk samspela i detta fina galleri i Österhaninge. Galleri...